Das Schweden-Forum vom Elch

Elch-Forum
Schweden-Seite
Schwedisch-Wörterbuch
Schwedisch lernen
Suche
Aktuelle Zeit: Montag 21. Oktober 2019, 07:22

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde

Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Vikingarännet
Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 19. Februar 2006, 22:24 
Blaubeerhändler
Blaubeerhändler

''Det tyngsta lopp jag någonsin åkt''

2006-02-19 09:27

Av:Elin Sandow
Sex gånger tidigare har han åkt Vikingarännet. Men aldrig förr har han varit så trött efteråt.
- Det här var det tyngsta lopp jag någonsin åkt, säger segraren Johan Håmås.

Foto:Nina Leijonhufvud
Motionsklassåkare på väg mot Stockholm

För fjärde året i rad vanns Vikingarännet av Johan Håmås från Jönköping, tävlande för IF Hall. Tiden 2 timmar 45 minuter och 8 sekunder är bara knappa minuten från hans rekordtid förra året.
- Men det här året var isen skrovligare, så det kändes mycket tyngre, säger han.
Lägg till det en lätt motvind samt tre envisa holländare i hasorna.
- Jag kom loss från holländarna när det var två mil kvar och för att hålla undan var jag tvungen att ge allt jag hade. Det tog på.
I Kungsängen, 15 km från mål, var holländarna två minuter bakom honom. Johan Håmås fortsatte att köra för fullt och väl vid mållinjen hade han drygat ut avståndet och vann med fem minuter.

Fira med OS
- Jag är glad, men har otroligt ont i kroppen. Nu ska jag fira med att ta det lugnt några dagar, äta mycket god mat och slappa i soffan framför OS.
Gerrit de Zwaan från Holland blev tvåa och landsmannen Bernard Bouma knep tredjeplatsen.
De kvinnliga elitåkarna var inte långt efter. Ulrika Andersson vann på tiden 3.07 och Karolin Palmertz Cerne gled i mål sex minuter senare som tvåa. Bägge åker för Stockholm speed skaters.
Startskottet för Vikingarännet gick klockan åtta i morse. Loppet är uppdelat i två klasser: omkring 2 000 deltog i motionsklassen och ett femtiotal i elitklassen.
Vikingarännet är åtta mil och går mellan Skarholmen och Hässelby via Sigtuna. Det är inte alla år som loppet kunnat köras ända ner Stockholm, men i år höll isen hela vägen. Medan loppet för elitskrinnarna tar omkring tre timmar, får många amatöråkare kämpa hela dagen.

Heute fand das Vikingarännet statt, ein Schlittschuhrennen auf dem Mälaren über 80 (!) km von Uppsala nach Stockholm. Die Siegerzeit: nur 2h 45 min 8 s - das ist doch Wahnsinn! Und Johan Håmås hat zum vierten Mal in Folge gewonnen (vor den Holländern!)
Fotos gibt's hier:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=473516,00.html

Ich habe heute auch meine Runde auf dem Eis gedreht (auf dem Trehörningen), aber nach 20 km ist bei mir der Ofen aus und meine Beine/Füsse tun weh.

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde