Das Schweden-Forum vom Elch

Elch-Forum
Schweden-Seite
Schwedisch-Wörterbuch
Schwedisch lernen
Suche
Aktuelle Zeit: Donnerstag 13. Dezember 2018, 20:18

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde

Autor Nachricht
Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 24. Juli 2011, 16:10 
Blaubeersammler
Blaubeersammler

Ja, kära människor, jag söker en plats där man kan tala lite svenska för att bli bättre eller bara använda språket i vardagen, för jag tycker många medlemmar som är här bor i Tyskland eller Schweiz och kan inte njuta av svenska hemma.
Då tyckte jag det vore en bra idé att skapa det här ämnet.
Jag kommer börja med lite information om mig, jag började med svenska för 6 månader sedan och skulle verkligen gärna vilja åka till Sverige om ett år för att arbeta dit som au-pair eller något efter att jag har avslutat gymnasiet. Jag behöver en liten paus från skolan, då kunde det vara en bra sak att göra för att lära sig språket och så vidare på samma tid.

Mitt hjärta slår för Dalarna. Jag vet inte varför, men jag ska åka dit snart! Jag måste se sjön Siljan. :vikischiff:

Jag är så avundsjuk på alla här som bor i ett rött hus vid en sjö. Bara så att ni vet det. :mrgreen:

Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 24. Juli 2011, 17:07 
Blaubeer-Koch ***
Blaubeer-Koch ***

hej, hej
Det där med att skriva på svenska för att träna har vi försökt tidigare men efter ett tag somnar det hela in.
Jag ville bara rätta en liten sak: det skall heta jobba där inte dit. Men det var väl bara ett slarvfel. Du skriver väldigt bra. Tänk på att vi som har tyska som modersmål gärna gör alldeles för långa meningar. Sätt fler punkter. Det känns kanske som om man förenklar språket och att det blir väldigt barnsligt men det är helt korrekt. Mina kollegor klagar alltid över mina tyska meningar :roll:
Jag upplevde samma sak som du i början. Jag lärde mig snabbare än de andra i kursen - var väl mer motiverad med en svensk poikvän :D Jag slutade kursen och körde med självstudier med hjälp av min kille och några svenska vänner. Det fungerade bra, jag kunde ju träna att prata på en gång. Det är fortfarande så att jag har mina svaga sidor när jag skall skriva och dessutom är jag väldigt slarvig (rättstavningsprogrammet på datorn gör det alldeles för lätt för mig :oops: )
Hoppas du får många svar här och lär dig mycket

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna.
Oscar Wilde

Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 24. Juli 2011, 18:10 
Blaubeersammler
Blaubeersammler

Haha, jag har en svensk vän och skriver mycket med honom. Han ska komma till Schweiz någon gång för att gå på en koncert av vår favoritartist med mig någon gång, yeah!
Jag sade nån mening med dit/där och gjorde det fel, sedan fick en förklaring och trodde att det var okej nu, men det ser ut som jag har inte förstott det riktigt :P
Tack för dina förklaringar. Det är helt sant att vi gör för långa meningar, men det känns mer avancerat!
Det är helt förvånande hur mycket man lär sig när man pratar med svenskar - jag ska låtsas att 'privatlektionerna' jag hade med min vän var mycket bättre än kursen.

Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 24. Juli 2011, 18:32 
Blaubeer-Börsianer *
Blaubeer-Börsianer *

Bortsett från små "skitsaker" så SKRIVER du en jättefin svenska! Gratulerar! Tänk om jag kunde skriva så bra..tyska.Jag talar bättre, då kan jag dölja mina skrivfel :mrgreen:

Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 24. Juli 2011, 20:23 
Blaubeersammler
Blaubeersammler

Haha, wow, tack!
Oh, jag såg ju att jag skrev 'nån gång' två gånger, det är nog en av 'skitsakerna' du menade :mrgreen:

Jag vet inte hur mitt uttal är. När jag talar med min svensk vän på Skype säger han att det är 'sjukt bra'. Jag vet inte om han jämför mig med nån eller... varför han säger det. Men haha. Han vill nog bara vara söt.
Han säger att jag ljuder som finsk också, haha. Eller någon från Luleå.
Mest är det korta meningar som jag säger, så kan jag inte göra mycket fel. Det är därför att han är så entusiastisk.

Men en gång började jag att berätta nåt om våra katter (vi har 10!). Utan att tänka mycket kunde jag SÄGA något, det hade jag aldrig gjort innan. Då blev jag ganska överraskad och stolt över mig...
Vi övade inte uttalet i kursen. Vad synd.

Faktiskt var han en av de första människorna som hjälpte mig med svenska.
En gång på ett forum där vi både var sa jag 'hmm, jag skulle vilja lära mig svenska'. Det är så som det började, haha, good times...
Han förklarade till mig att man inte säger 'mig gillar' som på tyska och kunde skratta lite när jag sa 'vänta en timme' istället av 'vänta en stund' (tyska igen. :wink: ) eller 'han är kul, jag älskar henne' istället av 'honom' och så vidare. Och han sa också att kult är inget ord - bra att veta att det är ett kul bord även om det BORDE heta 'kult' enligt min åskit!
Jag lär mig typ 70% av fel.

Det vore ganska interessant för mig att tala med en svensk i verkligheten för att se hur det går. Glömmer du en bokstav så blir det ett helt annat ord. :lol:

Ibland i skolan frågar folk mig om jag kan redan säga något på svenska, och då blir jag lite förvirrade - tycker de att jag är dum? :lol:

Ungelesener BeitragVerfasst: Freitag 20. März 2015, 08:19 
Mein erster Beitrag

jämför mig med nån eller... varför han säger det. Men haha. Han vill nog bara vara söt?

Ungelesener BeitragVerfasst: Sonntag 17. Januar 2016, 09:26 
Blaubeer-Experte ***
Blaubeer-Experte ***

Efter att ha varit borta en längre tid här från forumet är juag nun tillbaka och skriver gärna litet på svenska. Just nu har vintern äntligen kommit till vår lilla by i Frankenlandet och jag blir tvungen att gå ut och skotta snö.

Just nu läser jag debyromanen av Liselott Willén: Sten för Sten, en riktigt spännande skriven bok som bland annat handlar om hur en flicka inte törs säga och göra det hon egentligen vill. Handlingen utspelas på Åland och redan det är spännande.

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde